torstai 10. lokakuuta 2013

Oktoberfest

Vihdoinkin aika kertoa Oktoberfestistä, tuosta suuresta Münchenissä vietettävästä olutjuhlasta. Itse kävin tapahtumassa peräti kahdesti, sillä muutama kaverini oli vahingossa ostanut ylimääräisen lipun. Saksassa voi matkustaa junassa ns. osavaltiolipuilla. Esim. Baijerin osavaltion Bayern-Ticket maksaa 22e yhdeltä henkilöltä ja 38e viideltä ja sen voin siis ostraa 1-5 henkilölle. Sillä saa matkustaa Baijerin osavaltion lähijunissa(regionalbahn) yhden päivän aikana ns. niin paljon kuin sielu sietää. Koska Salzburg sijaitsee aivan Saksan rajalla, myös Salzburgiin asti saa Bayern-Ticketillä matkustaa. Oktobefest-reissulle lippu oli erittäin kätevä eikä hintaakaan tullut kuin noin 8-9e/hlö.

Ensimmäinen reissu tehtiin lauantaina 28.9 ja silloin tuolla oli todella paljon porukkaa. Eri olutmerkeillä on tuolla tollaset teltat, jotka oli kyllä enemmänkin taloja kuin telttoja ja sitten niiden ympärillä on Biergartenit eli olutpihat. Jonoteltiin yhteen biergarteniin varmaan puolitoista tuntia ja koska meitä oli niin paljon(9 henkeä) jakauduttiin ihan suosiolla kahteen eri pöytään. Japanilaistytöt Naho ja Ayaka, italialainen Cindy, Siiri ja minä istuttiin samassa pöydässä joidenkin saksalaisten kanssa ja oli aika leppoisa meininki. Oktoberfesteillä oluen tarjoilusta on olemassa tarkat asetukset, laki "oluen puhtaudesta" on peräisin 1500-luvulta. Oktoberfesteillä tarjottavan oluen kantavierteisyyden tulee olla vähintään 13,5(eli noin 6% alkoholia) ja sitä tarjoillaan vain litran tuopeissa. Lisäksi tarjottavan oluen tulee olla pantu Münchenin kaupungin rajojen sisäpuolella.

Suurin osa iltapäivää kului biergartenissa istuskellessa ja jossakin vaiheessa törmättiin joihinkin keski-ikäisiin suomalaisiin olutseuran miehiin, jotka istuivat samassa pöydässä muutaman meidän kaverin kanssa. Heidän ansiostaan päästiin sisään tuonne telttaan, jonne päästäkseen siis tarvii rannekkeen ja varauksen. Istuskeltiin siellä jonkin aikaa ja musiikki soi ja oli hauskaa. Jossain vaiheessa porukka sitten hieman hajosi ja lähdin seikkailemaan ympäri aluetta, jolta löytyi mm. huvipuisto. Myöhemmin illalla tapasin sitten matkaseuralaiset taas juna-asemalla, jonne olimme sopineet tapaamispaikan, matkalippu kun oli siis yhteinen.

Toinen Oktoberfest-reissu tapahtui sunnuntaina 6.10. Olin perjantain avajaisbileissä Salzburgissa kuullut Kristinan ja Reelikan(Viro) ostaneen vahingossa liput yhdeksälle, vaikka heitä oli lähdössä vain kahdeksan, joten liityin sitten mukaan porukkaan. Myös Henna, Reelikan poikaystävä Andis(?), Mariana ja Emma(Slovakia) olivat mukana. Olin henkisesti varautunut samanlaisiin ruuhkiin, mutta koska olimme jo puoliltapäivin paikalla, pääsimme jopa kävelemään suoraan telttaan eikä mitään rannekkeita tarvittu. Mukana olleet kyproslaiset tytöt eivät tosin päässeet, koska jostain syystä reppujen kanssa ei pääse telttaan sisään? Teltassa soi iloinen humppamusiikki ja useasti soi myös kappale "Ein Prosit", jonka aikana kaikki nousivat seisomaan, kilistelivät tuoppeja ja lopuksi joivat kunnon kulauksen olutta. Huippua! Olutteltoissa on tarjolla myös syötävää pretzeleistä kunnon pihveihin. Münchenissä kun ollaan, niin oluen kaveriksi sopii tietenkin vasikanlihasta ja pekonista tehty Münchner Weißwürst, joka nautitaan makean sinapin kera. Nam.
Tällä kertaa koko iltapäivä ei kulunut olutta juoden, vaan lähdimme kiertelemään aluetta ympäri ja päädyimme ihailemaan maisemia maailmanpyörästä käsin. Kyseinen Riesenrad on itseasiasa yksi maailman suurimmista. Lopuksi kierreltiin vielä pikaisesti vanhan kaupungin suuntaan, mutta alkoi olla jo sen verran väsymystä, että lähdimme aika pian takaisin kohti Salzburgia. Münchenin vanhaan kaupunkiin haluaisin kyllä tutustua ajan kanssa joskus uudestaan.